ILS-projekt
Norra Korsholms skola samarbetar med Niilo Mäki institutet i detta projekt.
ISL – Inlärning och stöd i finlandssvenska skolor och daghem (2015-2018)
Målgrupp:
Finlandssvenska barn och ungdomar samt vuxna som arbetar med dem.
Målsättningar:
- Att utveckla och stärka forskningsbaserad kunskap om inlärningssvårigheter i finlandssvenska skolor och daghem och fortbilda utbildningspersonal om detta
- Att utarbeta effektiva verktyg och metoder för att både kartlägga och stöda läs- och skrivutvecklingen samt uppmärksamhetsrelaterade förmågor hos elever
Delområden:
a) läsning, skrivning och benämning
b) självreglering, uppmärksamhet och beteende
Läsning, skrivning och benämning
Målsättningar:
- Att samla in information för att utveckla finlandssvenska normer för kartläggning av läs-, skriv- och benämningsförmåga för elever inom skola och förskola
- Att samla information om elevernas motivation för läsning samt om upplevd självförmåga
- Att fortbilda personal inom skola och förskola
Verktyg som utarbetas:
- Material för kartläggning och uppföljning av elevers läs- och skrivförmåga. Materialet gäller eleverna i årskurserna 1,2,3,5,7 och 9
- Test för snabb seriell benämning
- Verbbenämningstest
Självreglering och uppmärksamhet
Målsättningar:
- Att samla in finlandssvenska normer för frågeformulär angående uppmärksamhet och exekutiva svårigheter hos barn och ungdomar
- att översätta och redigera finskspråkiga handböcker om stödåtgärder och interventioner för barn som har svårighet med självreglering och uppmärksamhet
- Att fortbilda personal inom skola och dagvård
Verktyg som utarbetas:
- Svenskspråkiga normer för Keskittymiskysely (Kesky)
- Svenskspråkiga handböcker om hur man planerar, genomför och utvärderar stödåtgärderna och interventioner i skolor och daghem (NMI:s Kummi-serie)