Stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisningen
Lagstiftningen om stödet för lärande och deltagande i förskoleundervisningen har reviderats. Lagändringarna och de uppdaterade läroplansgrunderna trädde i kraft den 1.8.2025.
Syftet med reformen av stödet för lärande och deltagande i förskoleundervisningen är att trygga ett tillräckligt stöd för alla barn och stärka deras förutsättningar att klara av den grundläggande utbildningen med tillräckliga färdigheter. Fokus är på förebyggande åtgärder och en verksamhetskultur som bygger på inkluderande principer. Målet är att barnen får stöd i ett så tidigt skede som möjligt och med låg tröskel.
I och med reformen slopas det så kallade trestegsstödet (allmänt, intensifierat och särskilt stöd). Trestegsstödet finns kvar inom den kompletterande småbarnspedagogiken. Reformen bygger särskilt på undervisningsarrangemang som stöder barnens förutsättningar att lära sig. Dessa handlar bland annat om differentiering av undervisningen, språkmedveten undervisning samt att bilda undervisningsgrupper så att läraren kan beakta gruppens behov tillräckligt väl.
De primära stödformerna som alla elever har rätt till är gruppspecifika stödformer.
Gruppspecifika stödformer
- Allmän stödundervisning
- Stödundervisning i undervisningsspråket
- Undervisning av en speciallärare i samband med annan undervisning
De gruppspecifika stödformerna kan ges som sam-/kompanjonundervisning i barnets egen grupp eller flexibelt i mindre grupper. De gruppspecifika stödformerna kräver inte en barnspecifik bedömning, plan eller ett förvaltningsbeslut.
Om undervisningsarrangemangen som stöder förutsättningarna för lärande och de gruppspecifika stödformerna inte är tillräckliga för att stöda barnets lärande och deltagande i förskoleundervisningen har barnet rätt till individuellt riktade barnspecifika stödåtgärder.
Elevspecifika stödåtgärder
- Undervisning som ges av en speciallärare delvis i smågrupp och i samband med annan undervisning
- Undervisning som ges av en speciallärare eller specialklasslärare i smågrupp
- Barnspecifika tolknings- och biträdestjänster samt hjälpmedel som är en förutsättning för att barnet ska kunna delta i undervisningen.
Barnspecifika stödåtgärder utgår från elevens individuella behov och ska ges regelbundet och långsiktigt. Barnspecifika stödåtgärder ges enligt en plan för genomförande av stödet samt ett förvaltningsbeslut som fattats utifrån denna.
Förlängd läroplikt
Förlängd läroplikt kommer från och med den 1.8.2026 att heta tidigarelagd läroplikt. Ett beslut om tidigarelagd läroplikt görs när barnet är 5-6 år, och gäller tills barnet slutar i förskolan. Om stödbehovet fortsätter som ett behov av elevspecifika stödåtgärderna och att avvika från den grundläggande utbildningens lärokurs eller läroplanens mål, görs ett beslut om undervisning för en elev med en funktionsnedsättning, sjukdom eller begränsad funktionsförmåga som påverkar inlärningsförmågan (20 i §). Undervisningen ordnas enligt denna paragraf även för elever som har en funktionsnedsättning, sjukdom eller begränsad funktionsförmåga som uppkommer under den grundläggande utbildningen och är av sådan art att den skulle ha lett till tidigareläggning av elevens läroplikt när eleven var 5 eller 6 år. En elev med beslut om undervisning för en elev med en funktionsnedsättning, sjukdom eller begränsad funktionsförmåga som påverkar inlärningsförmågan kan studera enligt läroämnen eller enligt verksamhetsområden.
