Förslag på insatser

Förslagen anpassar enligt stadier och behov.

Pedagogiska lösningar (3 stegs stöd)

  • Placering i klassen
  • Hjälp med läxläsning
  • Rätt mängd läxor
  • Stödundervisning, specialundervisning
  • Flexibla undervisningsgrupper
  • Flexibelt undervisningsmaterial
  • Andra individuella lösningar t.ex. inom de ämnen som skapar oro och ångest
  • Tillrättalagd inlärningsmiljö
  • Handledning
  • Individuella provsituationer

Individuella insatser

  • Tänk på hur eleven bemöts då hen kommer tillbaka. Bemötandet är viktigt för elevens skolnärvaro i framtiden
  • Även vid små framsteg skall positiv feedback ges till elever och vårdnadshavare
  • Reda ut eventuella konflikter
  • Hur ser relationen ut mellan läraren och eleven
  • Skolgångsbiträde eller annan utsedd stödperson i skolan
  • Skolans KiVa-team/antimobbningsteam utreder mobbning
  • Kontakt med eleven via SMS, WhatsApp, Wilma etc
  • Kontakt med vårdnadshavare angående oron
  • Expertgruppsmöte vid behov
  • Skolpsykolog
  • Skolkurator
  • Kartläggning för att utreda elevens syn på sin livs- och skolsituation, görs av någon inom elevhälsan
  • Hälsosamtal hos skolhälsovården om eleven t.ex. har mycket sjukfrånvaro. Diskussion om den egna hälsan och levnadsvanor

Samarbete med nätverket kring barn och unga

  • Andra viktiga vuxna som kan stödja barnet
  • Ungdomsarbetare vid Ziti
  • Uppsökande verksamhet för unga över 15 år. Uppsökarna kan genom diskussion försöka motivera till att eleven är närvarande i andra stadiet.
  • Skolcoach (Korsholms högstadium och Keskuskoulu)
  • Kommunens eller församlingens familjerådgivning för att få stöd i t.ex. föräldraskapet och hemsituationen
  • Stödperson eller stödfamilj (SVL §28)(via socialen)
  • Familjearbete (SVL §18) för att stödja föräldraskap (via socialen)
  • Hemservice för barnfamiljer (SVL §19) p.ga. sjukdom, skada etc. (via hemserviceledaren i Solf 06-344 0588)
  • Polikliniker och avdelningar för barn- och ungdomspsykiatri
  • Anställda inom missbrukarvården

Insatserna dokumenteras vid behov i en undervisningsplan (inte IP)