Elevbedömning
Enligt lagen och förordningen om grundläggande utbildning har bedömningen av elevens lärande två syften som stödjer varandra. Syftet med bedömningen är att:
• handleda och sporra eleven i studierna och att utveckla elevens förutsättningar för självvärdering (formativ bedömning).
• definiera i vilken mån eleven har uppnått målen som ställts upp för läroämnena (summativ bedömning).
Bedömningen i den grundläggande utbildningen fokuserar på lärandet, kunnandet, arbetet och uppförandet. Handledningen och sporrandet i studierna och utvecklingen av elevens färdigheter för självvärdering genomförs med hjälp av formativ bedömning. I vilken mån eleven har uppnått de mål som ställts upp för de olika läroämnena ska bedömas summativt.
![](https://korsholm.fi/wp-content/uploads/2021/10/Bedomning-i-Korsholm-681x381.jpg)
Lärandesamtal
Lärandesamtal görs med elev, vårdnadshavare och lärare. Tidpunkten definieras skolvis men ska ske under tidsperioden oktober – februari. Kommunen har gemensamma mallar för lärandesamtalet.
Lärandesamtalen hålls en gång per läsår (minst 20 minuter) och omfattar i åk 1-6:
• elevens lärandeprocess och arbetsvanor
• kunskaper och färdigheter i de olika läroämnena och uppförande – kopplat till målen i läroplanen
• förslag på hur lärandet kan utvecklas och eleven kan förbättra sin prestation
• information från elevens självbedömning
Fokusområden
• framsteg i förmåga att arbeta och färdighet att lära sig
• framsteg i läroämnena
• eleven och vårdnadshavaren ska få en mångsidig bild av elevens skolgång och lärande
Lärandesamtal i åk 7-9 fokuserar på elevens lärande samt skolgången som helhet.
Länk till kapitlet om bedömning i läroplan: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/sv/opetussuunnitelma/767830/tiedot/tiedot