Stöd för lärande och skolgång
Lagstiftningen om stödet för lärande och skolgång har reviderats. Lagändringarna och de uppdaterade läroplansgrunderna trädde i kraft den 1.8.2025.
Syftet med reformen av stödet för lärande och skolgång är att trygga ett tillräckligt stöd för alla elever och stärka deras förutsättningar att klara av den grundläggande utbildningen med tillräckliga färdigheter. Fokus är på förebyggande åtgärder och en verksamhetskultur som bygger på inkluderande principer. Målet är att eleverna får stöd i ett så tidigt skede som möjligt och med låg tröskel.
I och med reformen slopas det så kallade trestegsstödet (allmänt, intensifierat och särskilt stöd). Reformen bygger särskilt på undervisningsarrangemang som stöder elevernas förutsättningar att lära sig. Dessa handlar bland annat om differentiering av undervisningen, språkmedveten undervisning samt att bilda undervisningsgrupper så att läraren kan beakta klassens behov tillräckligt väl.

De primära stödformerna som alla elever har rätt till är gruppspecifika stödformer.
Gruppspecifika stödformer
- Allmän stödundervisning
- Stödundervisning i undervisningsspråket
- Undervisning av en speciallärare i samband med annan undervisning
De gruppspecifika stödformerna kan ges som sam-/kompanjonundervisning i elevens egen klass eller flexibelt i mindre grupper.

Om undervisningsarrangemangen som stöder förutsättningarna för lärande och de gruppspecifika stödformerna inte är tillräckliga för att stöda elevens lärande och skolgång har eleven rätt till individuellt riktade elevspecifika stödåtgärder.
Elevspecifika stödåtgärder
- Undervisning som ges av en speciallärare delvis i smågrupp och i samband med annan undervisning (mindre än hälften av lektionerna i ett läroämne).
- Undervisning som ges av en speciallärare eller specialklasslärare i smågrupp (i ett eller flera läroämnen helt och hållet eller över häften av lektionerna i ett läroämne i smågrupp). *
- Undervisning som ges av en specialklasslärare i en specialklass (avsedd för elever med de mest krävande stödbehoven). Elevens huvudsakliga undervisningsgrupp är en specialklass.*
- Elevspecifika tolknings- och biträdestjänster samt hjälpmedel som är en förutsättning för att eleven ska kunna delta i undervisningen
*En klass/undervisningsgrupp inom allmän undervisning får ha högst 5 elever med denna form av elevspecifik stödåtgärd.
Elevspecifika stödåtgärder utgår från elevens individuella behov och ska ges regelbundet och långsiktigt. Elevspecifika stödåtgärder kräver alltid en ett förvaltningsbeslut.
Åtgärder i sista hand är att avvika från den grundläggande utbildningens lärokurs eller målen i läroplanen.
Avvikelse från den grundläggande utbildningens lärokurs eller målen i läroplanen
Avvikelse från lärokursen eller målen i läroplanen är en åtgärd i sista hand och kräver noggrant övervägande. Att avvika från lärokursen eller målen i läroplanen förutsätter att de gruppspecifika stödformerna och de elevspecifika stödåtgärderna inte varit tillräckliga. Innan en elev kan få ett förvaltninsbeslut om att avvika från grundskolans lärokurs eller målen i läroplanen ska eleven få undervisning av en speciallärare eller specialklasslärare i smågrupp eller i en specialklass.
Det finns tre sätt att avvika från lärokursen eller målen i läroplanen:
- Framskridande i studier enligt målhelheter
- Avgränsning av lärokursen i ett läroämne
- Tillfällig befrielse från att fullgöra lärokursen i läroämnet på grund av hälsoskäl
Att framskrida i studierna enligt målhelheter betyder att eleven framskrider i studierna i sin egen takt, men följer ändå den allmänna lärokursen. Detta gör det möjligt för eleven att framskrida i studierna antingen i snabbare eller i långsammare takt än sin egen årskurs. Eleven studerar tillsammans med jämnåriga i samma klass, men elevens studier framskrider enligt målhelheter av olika omfattning i stället för de mål som ställts för årskursen.
Avgränsningen av lärokursen i ett läroämne (kallades tidigare individualiserad lärokurs) gäller endast ett fåtal elever och ska noggrant övervägas, eftersom avgränsning av lärokursen påverkar elevens ansökan till studier på andra stadiet. Avgränsning av lärokursen övervägs först om eleven trots starka stödåtgärder, dvs. undervisning av speciallärare eller specialklasslärare i smågrupp eller i specialklass, inte når kunskapskraven för vitsordet 5. Innan en lärokurs kan avgränsas bör eleven ha fått undervisning av en speciallärare i smågrupp eller av en specialklasslärare i specialklass som elevspecifik stödåtgärd. Avgränsning av lärokursen innebär att elevens framsteg bedöms enligt en muntlig skala fram till avgångsbetyget, då vitsordet automatiskt är 5 försedd med en asterisk (*).
En elev kan på grund av hälsoskäl tillfälligt befrias från att fullgöra lärokursen i ett läroämne. Med hälsoskäl avses en funktionsnedsättning, sjukdom eller begränsad funktionsförmåga. Eleven kan tillfälligt befrias från att delta i lektionerna i enskilda läroämne veckovis under högst fyra månader.
Förlängd läroplikt
Förlängd läroplikt kommer från och med den 1.8.2026 att heta tidigarelagd läroplikt. Ett beslut om tidigarelagd läroplikt görs när barnet är 5-6 år, och gäller tills barnet slutar i förskolan. Om stödbehovet fortsätter som ett behov av elevspecifika stödåtgärderna och att avvika från den grundläggande utbildningens lärokurs eller läroplanens mål, görs ett beslut om undervisning för en elev med en funktionsnedsättning, sjukdom eller begränsad funktionsförmåga som påverkar inlärningsförmågan (20 i §). Undervisningen ordnas enligt denna paragraf även för elever som har en funktionsnedsättning, sjukdom eller begränsad funktionsförmåga som uppkommer under den grundläggande utbildningen och är av sådan art att den skulle ha lett till tidigareläggning av elevens läroplikt när eleven var 5 eller 6 år. En elev med beslut om undervisning för en elev med en funktionsnedsättning, sjukdom eller begränsad funktionsförmåga som påverkar inlärningsförmågan kan studera enligt läroämnen eller enligt verksamhetsområden.

Undervisning enligt verksamhetsområden
I undervisning som ordnas enligt verksamhetsområden studerar eleven enligt verksamhetsområden i stället för enligt läroämnen. Eleven övergår till undervisning enligt verksamhetsområden först då eleven på grund av funktionsnedsättning, sjukdom eller begränsad funktionsförmåga som påverkar inlärningsförmågan och trots stödåtgärder och avgränsning av lärokurserna inte kan studera enligt läroämnen. För varje verksamhetsområde har mål och innehåll definierats noggrannare än tidigare i grunderna för läroplanen.

Vanliga frågor om förnyandet av stödet – OKM – Undervisnings- och kulturministeriet
Smågrupp och specialklass i åk 1-9