Digitaliseringsprojekt och den digitala lärstigen
Digi-Coaching & FCL (Future classroom Labs) – förskola och grundläggande undervisning
Främjande av innovativa lärmiljöer i förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen 2023-2025
Kort om projektet och dess målsättning:
- förbättra lärarnas digitala kompetens med hjälp av Digicoacher
- introducera metodiken bakom FCL till skolorna och skapa kreativa digitala lärmiljöer
Anette Hjerpe koordinerar projektet och planerar upplägget tillsammans med undervisningschef Linda Felixson.
Digicoaching:
Mål:
- Syftet är att alla inom förskola och grundläggande utbildning ska känna sig bekväma med, vilja använda och ha kompetens att integrera digitala verktyg i undervisningen.
- Implementeringen ska bygga på kommunens digitala lärstig, läroplanen och målen för Nylitteracitets-programmet.
- Målet är att sänka tröskeln för kreativ exploration av ny utrustning och digitala arbetssätt.
Genomförande:
- Två digitala coacher, en svenskspråkig och en finskspråkig, kommer att anställas för att utbilda och stödja personalen i att naturligt integrera digitala verktyg i planering, genomförande och utvärdering.
- Coacherna kommer att uppmuntra och handleda personal som känner tveksamhet kring digitala verktyg, medan övrig personal stöds i att utveckla mångsidiga arbetssätt och upptäcka nya digitala verktyg.
- Planering av inspirationsträffar, temadagar och fortbildande workshops ingår i coachernas arbete.
FCL – Future Classroom Labs:
Mål:
- Målet är att introducera pedagogiken och metodiken inom FCL, skapa innovativa lärmiljöer som främjar kreativitet, kritiskt tänkande och samarbete mellan elever.
- Arbetsmetoder där eleverna aktivt deltar i kunskapsinhämtningen och där läraren stöder dem ska främjas.
- Fokus ligger på att öppna ögonen för hur pedagoger, med enkla medel, kan utveckla sin digitala verksamhet utifrån de befintliga förutsättningarna.
Genomförande:
- Coacherna kommer att introducera FCL-metodiken och stödja skolorna i planeringen av FCL-miljöer i samarbete med lärare från olika enheter.
- Eleverna kommer att involveras genom hela processen för att säkerställa deras delaktighet.
- Samarbetet mellan enheter är avgörande för att fånga upp och sprida kunskapsresurser från olika skolor.
- Utveckling av materialbanken och den delande kulturen inom MODIM och Digismart kommer att prioriteras.
- Den digitala utlåningspoolen kommer att uppdateras.