Betydande detaljplaneändringar under arbete på Korsholms sida av GigaVasa-området
Korsholms kommun har två betydande detaljplaneändringar under arbete på Granholmsbacken I och Granholmsbacken II på Giga Vasa-området. Ett av huvudmålen med ändringarna är att säkerställa att landsvägsförbindelsen Vikby-Martois kan förverkligas och att vägen på sikt kan uppgraderas till riksväg.
De pågående detaljplaneändringarna gällande Granholmsbacken I och Granholmsbacken II har behandlats av samhällsbyggnadsutskottet och planförslagen är offentligt framlagda fram till den 22 oktober. Under denna tid kan man lämna in utlåtanden och anmärkningar om förslagen.
Granholmsbacken I och Granholmsbacken II utgör centrala delar av GigaVasa-området. I detaljplanen för Granholmsbacken II finns bland annat GigaVasa-områdets huvudanslutning som ska förbinda det kommunala gatunätet med statens vägnät. För att säkerställa en ändamålsenlig anslutning till riksvägsnätet behöver landsvägsförbindelsen Vikby-Martois först förverkligas.
Den projektgrupp som har tillsatts för den statliga vägplaneringen har konstaterat att det allmänna vägområdet som finns anvisat i den ikraftvarande detaljplanen är för snävt tilltaget och att ett tillräckligt stort område för det allmänna vägområdet behöver säkerställas genom att ändra detaljplanerna.
– En huvudmålsättning i det pågående arbetet med detaljplaneändringarna är därför att närmare ta fasta på denna aspekt. Statens vägplanering och kommunens detaljplaneändringar pågår parallellt och vi torde nu ha hittat en hållbar lösning som säkerställer att landsvägsförbindelsen Vikby-Martois först kan förverkligas som landsväg och att den på längre sikt även kan uppgraderas till riksväg, berättar Korsholms kommuns planläggningschef Jonas Aspholm.
– Staten behöver denna landsväg i något skede, men ju tidigare den byggs desto bättre förutsättningar får givetvis både Vasa och Korsholm att erhålla nationellt betydande investeringsbeslut på GigaVasa-området.
Bättre kvartersindelning
En målsättning med detaljplaneändringarna inne på själva GigaVasa-området har varit att skapa en mer fördelaktig samhällsstruktur och kvartersindelning.
– Vi har dragit ner på antal meter gata som behöver byggas, förbättrat dagvattenhanteringens kapacitet och flyttat industrispårvägsområdet fast i kommungränsen mellan Vasa och Korsholm, berättar Jonas Aspholm.
Genom att flytta industrispårvägsområdet kan GigaVasa-områdets största tomt (T/kem-tomten i kvarter 17 på Vasa stads sida) få en direkt koppling till industrispårvägsområdet. För Korsholms kommuns del innebär åtgärden en mer ändamålsenlig kvartersindelning för tomterna som är planerade för kemisk industri.
– I den ikraftvarande detaljplanen är tomterna avlånga och det skapar en del problematik, bland annat då det gäller tillgänglighet och optimering av tomtmarken i samband med tomtutdelning, säger Aspholm.
Ändringsåtgärden ger kommunen möjlighet att arealmässigt koordinera tomtindelningen och etableringarna på ett betydligt bättre sätt.
– Nu väntar vi och ser hurudan respons vi får in angående planförslagen och hur vi kan gå vidare. Går allt enligt plan strävar vi efter att i slutet av året föra detaljplaneändringarna till fullmäktige för godkännande, säger Aspholm.
Via länken kan man bekanta sig med planförslagen.