Stödet för lärande och skolgång förnyas


Lagstiftningen om stödet för lärande och skolgång i förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen har reviderats. Lagändringarna och de uppdaterade läroplansgrunderna träder i kraft den 1.8.2025.

Syftet med reformen är att trygga ett tillräckligt stöd för alla barn/elever och stärka deras förutsättningar att klara av den grundläggande utbildningen med tillräckliga färdigheter. Fokus är på förebyggande åtgärder och en verksamhetskultur som bygger på inkluderande principer. Målet är att barnen/eleverna får stöd i ett så tidigt skede som möjligt i den egna gruppen.

I och med reformen slopas det så kallade trestegsstödet i förskolan och den grundläggande utbildningen (allmänt, intensifierat och särskilt stöd). Stödet inom småbarnspedagogiken förändras inte. Reformen bygger på undervisningsarrangemang som stöder barnens/elevernas förutsättningar att lära sig och gruppspecifika stödformer.

Alla barn/elever har i första hand rätt till gruppspecifika stödformer i sin egen grupp.

GRUPPSPECIFIKA STÖDFORMER

  • Allmän stödundervisning
  • Stödundervisning i undervisningsspråket
  • Undervisning av en speciallärare i samband med annan undervisning

Om de gruppspecifika stödformerna inte är tillräckliga har barnet/eleven rätt till individuellt riktade barn-/elevspecifika stödåtgärder. Dessa är regelbunden undervisning av en speciallärare eller specialklasslärare i smågrupp eller i specialklass, barn-/elevspecifika tolknings- och biträdestjänster samt hjälpmedel.

Åtgärder i sista hand är att avvika från grundskolans lärokurs eller målen i läroplanen. Innan en elev kan få ett förvaltningsbeslut om att avvika från grundskolans lärokurs eller målen i läroplanen ska eleven få undervisning av en speciallärare eller specialklasslärare i smågrupp eller specialklass.

Stöd för lärande och specialundervisning förnyas också i gymnasiet

I lagändringen som träder i kraft 1.8.2025 förtydligas bland annat hur stöd för lärande och specialundervisning genomförs, samt hur samarbete och ansvars- och arbetsfördelning ordnas.

Stöd för lärande

Hela gymnasiet ansvarar för att stöda och handleda den studerande. Den studerande och hens vårdnadshavare, grupphandledare, ämneslärare, speciallärare, studiehandledare samt rektor och studerandevårdspersonal samarbetar kring den studerandes behov av stöd. Stöd för lärande ska vara lättillgängligt och ges så snart stödbehovet framkommer.

Stödbehovet bedöms i åk 1 och kontinuerligt under studiernas gång.

Specialundervisning

När stöd för lärande inte är tillräckligt kan specialundervisning ordnas. Specialundervisningen är mer systematisk och har mer exakta mål än stöd för lärande. Specialundervisning ges av en speciallärare och baseras på ett förvaltningsbeslut. Den som antas till gymnasiet ska dock ha tillräckliga förutsättningar att klara av studierna som ingår i gymnasiets lärokurs. Inom gymnasieutbildningen är det inte möjligt att avvika från målen i lärokursen.

Läs mera:

Flera nyheter