Korsholmsföretaget Vilpe fick prestigefyllt pris: ”Tvåspråkigheten i regionen är ett trumfkort för oss”
Det nationella företagarpriset gick i år till Korsholmsföretaget Vilpe som tillverkar ventilations- och takprodukter. Priset delades ut på en gala i Tammerfors lördag 22.10.
Vilpe fick ta emot priset bland annat för sin satsning på produktutveckling och för sin starka värdegrund som syns i det dagliga arbetet.
Vd Tuomas Saikkonen är glad och stolt över utmärkelsen och säger att det är exeptionellt att det nationella företagarpriset för andra året i rad går till ett företag i Österbotten. Ifjol premierades Dermoshop i Korsnäs.
– Det här är en hyllning till hela personalen för det fina jobb de gjort, säger Saikkonen.
Han lyfter bland annat fram att Vilpe lyckats öka sin omsättning med 40 procent under coronapandemin.
Kombinerar ny teknologi med traditionella produkter
Saikkonen är stolt över företagets produktutveckling och tror att Vilpes nya satsning på kombinerad fukthantering och fuktskadebekämpning i takkonstruktioner kommer att få företaget att fortsätta växa.
– Vi kombinerar ny teknologi med gamla produkter. Vi vill ligga i framkant i utvecklingen.
Saikkonen förutspår att våren blir utmanande för den finska byggbranschen på grund av kostnadsökningarna, och säger att företaget måste fortsätta att utveckla nya koncept.
– Vi kan växa och bli hur stora som helst från vår bas i Korsholm.
I år har företaget utvidgat sina fabriks- och kontorslokaler på Fågelberget i Smedsby med 1 881 kvadratmeter och skapat 20 nya jobb i kommunen. På huvudkontorets tak har man också installerat en av de största solenergianläggningarna i regionen.
Företagskulturen är högsta prioritet
Företagskulturen på Vilpe är en annan sak som vd Tuomas Saikkonen är stolt över. Företagskulturen är prioritet nummer ett, säger han.
– Våra värderingar måste synas i allt vi gör, varje dag. Det märks direkt om värderingarna bara är fina ord på ett papper.
Enligt Saikkonen finns en tydlig skillnad mellan hans egen generation och dem som idag kommer in i arbetslivet.
– Man kan inte längre enbart med pengar locka någon att stiga upp klockan sju på morgonen och komma och jobba. Företagets värderingar och gemenskapen är viktiga.
Saikkonen berättar att man på Vilpe vill bygga en atmosfär där alla har det bra och trivs på jobbet.
– Vi vill skapa en atmosfär där man får göra misstag. Misstag är bra tillfällen att lära sig, och då vi tillåter folk att göra misstag skapar vi också bra förutsättningar för nya innovationer.
Presenterar sin företagskultur på Tiktok
Numera lyfter Vilpe också fram sin företagskultur på videoappen Tiktok. Vilpes Tiktok-konto har på ett år blivit ett av Finlands största företagskonton på Tiktok, med 80 000 följare.
– I början visade vi upp våra produkter och byggnader, men det är människorna folk vill se. Så nu visar vi upp våra anställda och vår företagskultur och videorna får ett par miljoner visningar, berättar Saikkonen.
– Man behöver inte dansa eller ha häftiga produkter att visa upp på Tiktok, bara man är autentisk.
Numera blir Saikkonen inbjuden att hålla Tiktok-utbildningar för andra företag. Företagets närvaro på Tiktok har också resulterat i arbetsansökningar och potentiella affärer, berättar han.
Tvåspråkigheten ett trumfkort för Vilpe
För Vilpe har samarbetet med Korsholms kommun fungerat bra. Att företaget har sin bas i Korsholm har flera fördelar, enligt Saikkonen.
– Vi gillar tvåspråkigheten i regionen. Det här är Finlands Quebec. Tvåspråkigheten ger oss en egen identitet och är ett trumfkort för oss. Härifrån har vi också en bra språngbräda till Sverige.
Högskolesektorn i Vasa är också viktig för Vilpe när det gäller att hitta kompetent arbetskraft.
– Vi borde satsa mer på att få folk att stanna kvar i regionen efter studierna, säger han.
Här kan du läsa Korsholms kommuns gratulationer till Vilpe med anledning av företagarpriset.
Bilderna av Tuomas Saikkonen är tagna av Tommi Pietiläinen.