Förslag på insatser
Förslagen anpassar enligt stadier och behov.
Pedagogiska lösningar (3 stegs stöd)
- Placering i klassen
- Hjälp med läxläsning
- Rätt mängd läxor
- Stödundervisning, specialundervisning
- Flexibla undervisningsgrupper
- Flexibelt undervisningsmaterial
- Andra individuella lösningar t.ex. inom de ämnen som skapar oro och ångest
- Tillrättalagd inlärningsmiljö
- Handledning
- Individuella provsituationer
Individuella insatser
- Tänk på hur eleven bemöts då hen kommer tillbaka. Bemötandet är viktigt för elevens skolnärvaro i framtiden
- Även vid små framsteg skall positiv feedback ges till elever och vårdnadshavare
- Reda ut eventuella konflikter
- Hur ser relationen ut mellan läraren och eleven
- Skolgångsbiträde eller annan utsedd stödperson i skolan
- Skolans KiVa-team/antimobbningsteam utreder mobbning
- Kontakt med eleven via SMS, WhatsApp, Wilma etc
- Kontakt med vårdnadshavare angående oron
- Expertgruppsmöte vid behov
- Skolpsykolog
- Skolkurator
- Kartläggning för att utreda elevens syn på sin livs- och skolsituation, görs av någon inom elevhälsan
- Hälsosamtal hos skolhälsovården om eleven t.ex. har mycket sjukfrånvaro. Diskussion om den egna hälsan och levnadsvanor
Samarbete med nätverket kring barn och unga
- Andra viktiga vuxna som kan stödja barnet
- Ungdomsarbetare vid Ziti
- Uppsökande verksamhet för unga över 15 år. Uppsökarna kan genom diskussion försöka motivera till att eleven är närvarande i andra stadiet.
- Skolcoach (Korsholms högstadium och Keskuskoulu)
- Kommunens eller församlingens familjerådgivning för att få stöd i t.ex. föräldraskapet och hemsituationen
- Stödperson eller stödfamilj (SVL §28)(via socialen)
- Familjearbete (SVL §18) för att stödja föräldraskap (via socialen)
- Hemservice för barnfamiljer (SVL §19) p.ga. sjukdom, skada etc. (via hemserviceledaren i Solf 06-344 0588)
- Polikliniker och avdelningar för barn- och ungdomspsykiatri
- Anställda inom missbrukarvården
Insatserna dokumenteras vid behov i en undervisningsplan (inte IP)